Transport en verpakking met zorg

    De weg van het katoenveld naar de bouwplaats is lang en loopt meestal dwars door meerdere werelddelen. Het katoen moet worden gesponnen, geweven en geverfd, waarna de stof naar de productielocatie wordt gestuurd en daar wordt verwerkt tot kleding. En bij de productie van bijvoorbeeld een broek moeten veel verschillende onderdelen bij elkaar worden vergaard.

    truck-road-MASCOT® WORKWEAR

    Voor een slijtvaste werkbroek worden vaak zes tot acht verschillende typen stof, verschillende soorten knopen, verschillende ritsen, garen, gespen, pashouders en logo's gebruikt. Kwaliteit, prijs, expertise en levering zorgen ervoor dat deze onderdelen vaak van veel verschillende leveranciers uit verschillende plekken in de wereld komen.

    Transport van grondstoffen

    Bij MASCOT hebben we een aantal voordelen als gevolg van onder andere logistiek goed gelegen productielocaties: Wat betreft de inkoop van accessoiremateriaal zoals ritsen en knopen heeft MASCOT als een van de grotere spelers op de werkkledingmarkt de mogelijkheid om groot in te kopen, zodat er niet steeds kleine bestellingen hoeven te worden getransporteerd. Bovendien hebben we bij MASCOT onze eigen productie in Vietnam en ligt de productielocatie met het grondstoffenmagazijn centraal ten opzichte van heel veel leveranciers. Daardoor hoeven de onderdelen in eerste instantie niet heel ver te reizen.

    Transport van eindproducten

    Als de werkkleding in onze eigen fabrieken is afgewerkt, wordt deze in containers van 40 voet per schip naar Denemarken vervoerd en daar opgeslagen in het volledig geautomatiseerde magazijn. Daarvandaan wordt de kleding naar klanten in heel Europa verzonden. Uw MASCOT-werkkleding heeft met andere woorden heel wat kilometers gereisd voordat deze bij u terechtkomt. Daarom kiezen we bij MASCOT altijd voor kwalitatief zekere en betrouwbare partners als het gaat om logistieke dienstverleners. Bij al onze primaire logistieke dienstverleners is ISO 14001 geïmplementeerd. ISO 14001 is een wereldwijde standaard en het meest geaccepteerde systeem voor milieumanagement. Het is een managementsysteem dat kan worden gebruikt om milieueffecten te beheren, om het gebruik van hulpbronnen te verminderen en om het management een overzicht te geven van de milieuprestaties van het bedrijf.

    Productie

    Wereldwijde samenwerkingspartners

    Wij verschepen honderden containers per jaar. Dat heeft gevolgen voor het milieu en daarom hebben we er bij MASCOT voor gekozen om uitsluitend samen te werken met grote, wereldwijde rederijen die aan het veranderen zijn en hun schepen ombouwen van dieselmotoren naar lng-motoren (vloeibaar aardgas). Het zal echter nog wel zo'n tien jaar duren voordat alles is veranderd. Zeecontainerschepen stoten echter veel minder CO2 per vervoerd product uit in vergelijking met luchtvracht. De moderne schepen zijn meer gestroomlijnd gebouwd en hebben daardoor een lager brandstofverbruik en zodoende ook een lagere CO2-uitstoot. 

    Gerecyclede verpakkingen

    Iedere dag worden duizenden producten geproduceerd in de fabrieken van MASCOT in Vietnam en Laos. De producten worden verpakt in dozen die uitsluitend zijn gemaakt van gerecyclede pulp. De dozen worden bovendien maximaal gevuld, zodat er in de containers geen 'lucht wordt vervoerd' tijdens de reis naar Europa – dat zou onnodige CO2-uitstoot veroorzaken. Als de dozen aankomen in het eindproductenmagazijn in Denemarken, worden ze gerecycled en, voor zover ze nog in goede staat zijn (ze zijn van een stevige kwaliteit), hergebruikt voor het verzenden van orders naar onze klanten. Dat lukt echter lang niet altijd, dus er worden ook orders naar klanten verzonden in nieuwe kartonnen dozen. Die dozen zijn gemaakt van 80% gerecycled materiaal. Ze zijn wat lichter en beschikbaar in verschillende formaten, zodat ook hier geen lucht naar de klanten wordt vervoerd. Iedere ingepakte doos doorloopt een volledig geautomatiseerd proces. Daarbij worden de goederen eerst licht samengedrukt en wordt gemeten hoeveel goederen er in de doos passen. Vervolgens wordt de overtollige bovenkant van de doos afgesneden, zodat de hoogte van de doos past bij de inhoud van de doos. Zo zorgen we ervoor dat de doos tijdens het transport zo weinig mogelijk ruimte inneemt op de pallet. Dat betekent dat er geen onnodige CO2 wordt gebruikt voor het 'vervoeren van lucht' in de dozen. De dozen hebben overigens een eenvoudig openingssysteem. Als dat goed wordt gebruikt, kan de doos ook bij de klant worden hergebruikt.

    Plastic zakken van hergebruikt materiaal

    De werkkleding van MASCOT wordt verpakt in plastic zakken om de producten te beschermen tijdens het transport en uit logistieke overwegingen. Voor een aantal producten zijn we begonnen met het gebruik van plastic zakken van gerecycled plastic dat in Bangladesh is ingezameld. Op die manier wordt een oude hulpbron een nieuwe hulpbron. In deze video ziet u hoe dit in zijn werk gaat:

    In het algemeen heeft MASCOT aandacht voor recycling bij het gebruik van verpakkingsmateriaal. Ook de plastic zakken die worden gebruikt voor kleinere bestellingen uit het magazijn van MASCOT zijn gemaakt van 100% gerecycled plastic. Er wordt gekeken naar de omvang van de bestelling en als deze in de zwarte verzendingszakken kan worden verzonden, dan doen we dat. En ook voor de kartonnen dozen voor grotere zendingen geldt dat deze hoofdzakelijk gemaakt zijn van gerecyclede materialen.

    Bij MASCOT staan we voortdurend in nauw contact met leveranciers en potentiële leveranciers. Wat betreft transport en verpakking zoeken we doorlopend naar mogelijkheden om nieuwe initiatieven te gebruiken en meer milieuvriendelijke oplossingen te vinden.